Beliau berasal dari tanah coklat dan keju yang sentiasa mengalir, Sacha telah meninggalkan rumahnya untuk perjalanan yang "menyeronokkan" melalui Eropah. Selepas 4 bulan, beliau meneruskan perjalanan ke Malaysia dan menemui Inisiatif Biji-biji di mana beliau menghabiskan masa selama 2 bulan, belajar, membuat dan, tentu saja, menyumbang kepada kesejahteraan umum alam sekitar, gaya Biji-biji.

Sacha berkongsi bagaimana rasanya menjadi sebahagian daripada keluarga Biji-Biji dan kenangan indah yang ada pada Biji-Biji.

S: Namaku Sacha Schwartz dan aku dari Zurich Switzerland. Saya telah melakukan perjalanan selama 6 bulan terakhir dan menghabiskan 2 bulan terakhir di Biji-biji. Saya belajar pengaturcaraan dan saya suka membaca buku-buku sejarah, di mana fakta-fakta yang lengkap karar. Saya suka muzik yang baik dan makanan yang baik, itulah sebabnya saya suka Malaysia.

Z: Bahagian manakah di dunia yang anda pernah ke selain Malaysia?

S: Saya mengembara di Eropah Utara dan kemudian saya mendapat tiket murah ke Malaysia dan berfikir, mengapa tidak? Kemudian saya menyemak apa yang boleh saya lakukan di Malaysia dan Biji-biji muncul pada halaman pertama dan jadi saya fikir "yang kelihatan seperti tempat yang sejuk". Itu pada dasarnya bagaimana aku berakhir di sini.

Z: Selepas melancong untuk beberapa waktu, bagaimana anda boleh menerangkan perjalanan anda dalam satu perkataan?

S: Saya tidak mahu ia bunyi klise, tetapi 'kehidupan-berubah'. Oh, itu dua kata. Hmm... 'menyeronokkan'!

Z: Adakah anda mempunyai pengalaman buruk semasa melancong?

S: Sudah tentu, apabila anda telah mengembara untuk masa yang lama, rutin anda mula berubah dan anda bertanya kepada diri sendiri "mengapa saya melakukan ini?" dan hanya hari-hari apabila anda merasa ke bawah. Aku hanya tidur di atasnya dan memberitahu diriku itu akan baik-baik saja. Tetapi saya juga merasa seperti semakin lama anda berada jauh, semakin kerap ia mendapat, dan semakin banyak anda dapat memahami mahu anda lakukan dan rasa arah dengan menjadi "arah-kurang", saya rasa.

Z: Bagaimana perasaan anda tentang Klang?

S: Saya sukakannya. Aku ingat hari aku tiba di Biji-biji. Itu jam 12 di malam hari dan tidak ada seorang pun di sekitar. Saya hanya berdiri di hadapan bangunan dan saya tidak pasti jika ia adalah bangunan yang betul. Tiba-tiba seorang lelaki muncul dengan motosikal dan bertanya kepada saya "apa yang anda lakukan di sini? Ini Klang! Ia adalah berbahaya di sini untuk orang asing, tidak pergi berjalan-jalan di malam hari". Dia kemudian membawa saya menaiki motosikalnya ke asrama di kawasan itu. Apabila anda pergi ke luar Klang dan orang bertanya kepada anda, "di mana anda bekerja?" dan saya memberitahu mereka, Klang, orang hanya pergi "wow, Klang?"

Z: Yeah, kerana Klang cukup terkenal sebagai kawasan "ghetto" dengan geng.

S: Yeah, jadi anda mendapat "cred jalan" apabila anda memberitahu orang yang anda berasal dari Klang.

Z: Kerana saya dilahirkan di Klang, saya tidak berasa seperti Klang adalah berbahaya. Seperti ketika orang mengatakan India berbahaya, tetapi ketika Anda sampai di sana Anda tidak benar-benar merasa seperti itu adalah tempat yang berbahaya. Ini hanya negara lain.

S: Yeah, dan aku tidak pernah melihat tindakan gangster atau apa-apa barang mengancam yang terjadi di Klang. Maksudku ada tempat-tempat berbahaya di mana-mana.

Z: Apakah u berada di luar Biji-biji setelah gelap?

S: Yeah, kau akan lebih takut pada anjing-anjing di sini!

Z: Berapa jauh anda berada di luar Biji-biji?

S: Saya pernah ke tempat Roti berhampiran Shamuga dan stesen minyak. Saya rasa Klang terkenal dengan dua perkara, gangster dan Bah Kut Teh dan saya tidak melihat atau mencubanya. Apabila saya tiba di sini saya fikir ia hanya sebahagian daripada KL; ternyata menjadi bandar lain dalam keadaan yang berbeza!

Z: Seperti yang anda tahu, kita rakyat Malaysia suka makanan kita! Jadi makanan apa yang anda cuba bahawa anda benar-benar suka?

S: Wow banyak! Tetapi tiga teratas yang saya katakan adalah – Terdapat terlalu banyak perkara yang baik – Tempat ketiga akan menjadi, terdapat kerang ini dari Ipoh. Ia seperti kupang, putih dan coklat dengan sos yang sangat bagus. Kemudian ada hidangan ini, dengan buah-buahan, seperti Durian, Nangka, Rambutan, Mangosteen dan buah coklat. Rasanya gula perang dengan biji hitam, soursop, ya semua itu. Kemudian, tentu saja, Chilli Pan saya, saya menyukainya; itu nombor satu! Dan semua bufet di kedai Mamak dan Melayu. Mereka adalah perkara-perkara yang saya pasti akan terlepas. Dan kemudian Roti Canai, atau Thosai. Roti Canai RM1; yang benar-benar sukar untuk dikalahkan!

Z: Adakah terdapat apa-apa projek yang tidak dapat dilupakan anda bekerja di Biji-biji?

S: Yeah, membantu dengan projek-projek, bahkan keluar untuk projek-projek seperti "Jurassica" dan sebagainya, membuat meja bola sepak, membantu dengan mesin arked. Saya mendapat untuk belajar banyak barangan sejuk seperti kimpalan dan lenturan logam. Di Biji-biji, anda belajar sesuatu yang baru semasa anda bekerja; itu bukan hanya mengacaukan sekelompok kayu bersama-sama. Mesin arked benar-benar sejuk kerana ia menggabungkan kerja kayu, elektronik, pengaturcaraan.

Z: Adakah anda melakukan pengaturcaraan?

S: Tidak, saya membantu untuk debug program sebenar dan juga membantu dengan fabrikasi.

Z: Apakah alat kegemaran anda?

S: Mesin kimpalan! Kerana ia adalah perkara yang berguna dan bukan sesuatu yang anda ada di rumah; itu adalah hal yang serius. Saya juga pergi untuk melihat berapa banyak biaya.

Z: Berapa banyak itu?

S: Terlalu banyak! Bahkan yang digunakan akan menjadi beberapa ratus dolar. Kemudian anda memerlukan gas dan wayar.

Z: Apa yang anda merancang untuk membuat jika anda mempunyai satu?

S: Aku tidak tahu, hanya membengkokkan dan menempatkan logam bersama hahaha.

Z: Apa yang telah anda pelajari sejak anda berada di Biji-bji selain kemahiran?

S: Banyak tentang Malaysia, bagaimana keadaan bekerja di sini dan bagaimana Malaysia bekerja. Ada begitu banyak sistem. Orang-orang memperlakukan makanan secara berbeda di sini. Ia adalah lebih penting daripada di Eropah. Ia hanya makanan yang anda perlu makan dan setiap hidangan perlu mengandungi 2 daripada 4 perkara utama iaitu keju, coklat, daging dan kentang. Ia tidak berbeza-beza seperti apa yang anda ada di sini.

Z: Ya, Malaysia telah dijajah sebelum ini dan itulah sebabnya kita mempunyai pelbagai makanan.

S: Itulah satu perkara yang menarik tentang Malaysia untuk orang asing. Kebanyakan orang tidak tahu banyak tentang Malaysia dan bagaimana barangan berfungsi di sini, hakikat bahawa ketiga-tiga budaya ini (Melayu, Cina dan India) solek Malaysia dan Malaysia; bagaimana mereka bekerja bersama-sama dan hidup bersama dengan budaya yang berbeda, agama yang berbeda, dan masih mempertahankan sistem hukum mereka sendiri, bagaimana mereka menanganinya. Salah satu perkara yang paling menarik adalah cuba memahami cara semuanya berfungsi.

Z: Apakah cabaran yang anda hadapi setakat ini bekerja di Biji-biji atau ketika anda berada di Malaysia?

S: Ia telah menghairankan lancar! Selain daripada hari pertama. Itulah masalahnya, imej Asia Tenggara, apabila orang bercakap tentang LAUT mereka sentiasa menyebut perkara-perkara yang berbeza dari Eropah supaya anda mendapat pandangan stereotaip Asia tetapi sebenarnya banyak perkara yang hampir sama. Ok, Malaysia mungkin berbeza dengan Vietnam dan Thailand tetapi, sekali lagi, semuanya berjalan lancar. Saya tidak menghadapi apa-apa cabaran, saya jenis menyesuaikan diri dengannya.

Z: Apa itu Biji-biji untuk Anda? Bagaimana Anda menggambarkannya kepada siapa pun yang tidak tahu tentang kami?

S: Saya rasa ia adalah kilang Lego untuk orang dewasa, di mana anda boleh membina apa sahaja jika anda mempunyai kesabaran dan idea. Anda memiliki kesempatan untuk menjadi gila di sini. Ia tidak merasa seperti ini di tempat perniagaan tradisional, tetapi di sini semua orang hanya bersama-sama dan saya tidak benar-benar merasa seperti bekerja; rasanya lebih seperti semua orang hanya berkeliaran, membangun barang-barang bersama-sama. Saya tidak membayangkan bahawa ia adalah mungkin untuk melakukan ini di peringkat perniagaan. Semua orang hanya pergi seperti "oh, ya mungkin kita perlu mencuba ini dan melihat jika ia berfungsi atau membuat sesuatu daripada itu" dan tidak selalu seperti "ok ini perlu dilakukan dengan cara ini dan membincangkannya dalam sepuluh mesyuarat dan melihat jika ia akan mempunyai pembayaran ekonomi." Orang di sini hanya kreatif dan saya rasa kreativiti adalah apa yang saya suka tentang Biji-biji.

Z: Baiklah itu adalah tentang hal itu, terima kasih banyak!