Setiap cerita ada permulaan. Permulaan saya di Biji-Biji sedikit berbeza daripada orang lain dalam syarikat. Daripada mencari syarikat di laman web pekerjaan, saya mendapati mereka melalui beberapa pelatih kembali pada bulan Oktober 2016. Tertarik, saya bertanya tentang budaya Inisiatif Biji-Biji dan misi dan visi sosial. Tidak seperti pelatih mundane, yang biasanya tidak akan peduli untuk mengetahui matlamat syarikat, pelatih menjelaskan segala-galanya yang saya ingin tahu dengan bersemangat dan bersemangat. Sekarang saya tidak tahu tentang anda, tetapi mana-mana pelatih yang boleh bercakap tentang syarikat mereka selama 20 minit sambil tersenyum tanpa henti adalah penunjuk yang cukup baik bagi saya untuk mengetahui bahawa syarikat itu hebat.

Hari pertama saya di Biji-Biji adalah gila. Walaupun saya tahu bahawa Biji-Biji berbeza daripada syarikat-syarikat lain dari segi budaya kerja, saya tidak menjangkakan bahawa ia akan menjadi YANG berbeza. Pada hari pertama saya, saya ditugaskan untuk memperbaiki penjana basikal, memandu keluar untuk mendapatkan beberapa bahan, dan melakukan beberapa kerja elektronik dan pendawaian. Manfaat utama bekerja di jabatan Teknologi sebagai pelatih di Biji-Biji adalah bahawa anda mendapat banyak peluang tangan dan kerja praktikal. Jumlah projek yang saya lakukan dari segi teknologi dan fabrikasi adalah luar biasa; tidak syak lagi mendapat banyak pengetahuan dan kemahiran yang tidak diperolehi di universiti. Melihat ke belakang, saya tidak pernah benar-benar diharapkan untuk mendapatkan melekat pada Biji-Biji begitu banyak seperti yang saya dilampirkan sekarang.

Sekarang saya tidak benar-benar mahu menjelaskan secara khusus tentang perkara-perkara yang saya belajar dalam Biji-biji dari segi kemahiran keras, kerana itu akan menjadi sangat membosankan dan tidak berkaitan dan saya ingin menulis jawatan ini seperti bagaimana saya mahu membacanya, yang 'dipotong ke bahagian yang baik sudah'. Apa yang ingin saya bicarakan adalah budaya di Biji-biji. Biji-biji adalah perusahaan yang sangat berbeda, dengan orang-orang dari seluruh dunia bekerja di sini. Ia sentiasa sangat menyeronokkan dan menarik untuk bercakap dengan seseorang yang sama sekali berbeza daripada anda dari segi latar belakang mereka. Ia pastinya satu pengalaman yang sangat menyegarkan kerana saya datang dari sebuah universiti di mana semua orang cukup tidak dapat dielakkan. Lebih masa, saya mendapati pendedahan bertemu dengan pelbagai jenis orang memberikan inspirasi yang saya cari semasa latihan saya. Inspirasi adalah kualiti yang paling kuat seorang remaja seperti saya boleh mendapatkan kerana ia menjelaskan apa jenis masa depan yang saya mahu dan bagaimana saya bayangkan hidup saya akan menjadi seperti dalam 10 tahun.

Apabila orang bercakap tentang pelatihan, tanpa gagal, mereka sentiasa bertanya tentang manfaat syarikat dari segi gaji dan prospek, atas sebab-sebab yang jelas. Orang telah menjadi begitu diperbaiki dengan nombor yang kadang-kadang mereka lupa tentang perkara-perkara yang penting atau lebih penting daripada wang tunai; kesejahteraan emosi mereka dalam persekitaran kerja mereka. Saya telah mendengar begitu banyak cerita orang-orang yang tidak berpuas hati dengan pekerjaan mereka atau pelatihan mereka tetapi mereka semua tinggal untuk satu alasan dan satu alasan saja; bayarannya. Saya sedar apa yang sebenarnya penting dalam persekitaran kerja, motivasi dan kepuasan untuk bekerja setiap hari. Semua orang di Biji-biji sangat motivasi dan menyokong, seperti 100% masa. Peluang untuk belajar adalah tidak terhad kerana semua orang sangat berminat untuk berkongsi pengetahuan mereka. Kadang-kadang ia adalah gila untuk berfikir tentang bagaimana positif syarikat sebenarnya.

Bagaimanapun, maju ke hadapan untuk sekarang, saya kini dalam bulan ke-6 saya magang, dan saya hanya mempunyai satu bulan untuk pergi. Kata-kata tidak dapat menggambarkan berapa banyak saya benar-benar menghargai bekerja di perusahaan ini. Dalam masa sebulan, saya perlu kembali ke kolej dan melengkapkan ijazah saya selama beberapa tahun. Sebanyak yang saya mahu hanya berada di Biji-biji selama-lamanya, saya mempunyai matlamat saya sendiri dalam hidup dan saya akan bekerja cara saya ke arah matlamat tersebut. Walau bagaimanapun, saya yakin bahawa saya akan kembali bekerja dengan Biji-biji pada masa akan datang; Ini adalah lebih daripada satu program latihan yang perlu saya selesaikan untuk menamatkan pengajian dari universiti saya.

Bagi saya, Biji-biji bukan sekadar program latihan;
Biji-biji bukan sekadar perusahaan sosial;
Biji-biji bukan sekadar tempat untuk belajar;
Biji-biji bukan sekadar tempat untuk bertemu orang baru;
Dan Biji-biji bukan hanya tempat untuk bersenang-senang.

Biji-biji adalah apabila semua orang bertanya tentang kesejahteraan saya setiap hari;
Biji-biji adalah apabila Navin memberitahu saya untuk tidak pernah meminta maaf kerana menjadi siapa saya;
Apabila Ash memberitahu saya bahawa saya boleh bercakap dengannya jika saya mempunyai masalah yang berlaku dalam hidup saya pada bila-bila masa, walaupun ia tidak berkaitan dengan kerja;
Biji-biji adalah apabila Ju memberitahu saya untuk menikmati belia saya sepenuhnya dan tidak pernah cuba memaksa diri saya untuk membesar;
Biji-biji adalah apabila Zoe menghantar saya petua kesihatan supaya saya boleh menjadi lebih sihat;
Biji-biji adalah apabila Alex memberitahu saya bahawa segala-galanya adalah baik-baik saja walaupun tidak;
Biji-biji adalah semua orang menjaga satu sama lain di mana sahaja kita berada.

Biji-biji adalah istimewa.
Ia adalah perasaan bahawa semua orang mencari di dunia ini, untuk merasa milik;
Untuk berasa seperti anda didengar;
Untuk berasa seperti anda penting;
Untuk merasa terinspirasi.

Karena bagi saya, Biji-biji bukan sekadar program pelatihan.
Biji-biji adalah rumah.