Di sebalik tokoh yang menakutkan ini (bagi kebanyakan orang Asia), terletak hati yang memanaskan semua jiwa manusia.

Beliau telah mengembara ke seluruh dunia dan, dengan kekurangan perkataan yang lebih baik, "iman" telah membawanya ke Kilang Biji-biji yang rendah hati di Klang.

Dalam tempoh satu bulan yang singkat ini bahawa kami dapat menjadi tuan rumah kepadanya, dia telah membuat kesan yang berkekalan bukan sahaja pada Kilang Biji-biji, tetapi dalam kehidupan seharian kita.

Beliau duduk bersama kami untuk bercakap tentang asal usul, perjalanan dan perjalanannya di seluruh Malaysia, dan pengalamannya mengenai apa yang ia seperti bekerja di Kilang Biji-biji dan bagaimana ia mengubah perspektifnya, sambil menghabiskan baki hari-hari terakhirnya di Malaysia.  

Z: Nama pengenalan, di mana anda berasal (sesuatu yang menarik tentang anda)

N: Nama saya Nikolai, berasal dari Rusia tapi saya tinggal untuk waktu yang lama di Estonia sebelum saya mulai melakukan perjalanan. Mula-mula saya pergi ke Eropah, kemudian saya memutuskan untuk pergi ke selatan dan itulah bagaimana saya datang ke Malaysia. Kebanyakan masa saya menjadi sukarelawan di suatu tempat kerana ia adalah cara yang baik untuk belajar tentang negara dan mengenali negara. Apabila anda hanya seorang pelancong, anda hanya melihat sisi pelancongan negara dan apabila anda menawarkan diri anda dapat tinggal dengan penduduk tempatan, bekerja dengan penduduk tempatan, makan bersama-sama. Itulah bagaimana Anda bisa tahu tentang negara ini. Salah satu tempat yang saya mahu tinggal adalah Kuala Lumpur dan itulah sebabnya saya di sini, dan kerana ia mempunyai lapangan terbang! Saya bermula dari utara, menghabiskan 3 minggu di Langkawi, kemudian dan berpindah ke Pulau Pinang, kemudian Gopeng di Perak, dan sekarang di Kuala Lumpur. Saya akan meninggalkan negara ini dari Lapangan Terbang Kuala Lumpur, jadi saya fikir ia adalah logik untuk sampai ke lapangan terbang dari Kuala Lumpur.

Z: Adakah anda melakukan apa-apa kerja sukarela semasa anda berada di Pulau Pinang, Langkawi atau Gopeng?

N: Ya sudah tentu! Saya menawarkan diri di semua tempat yang saya tinggal. Di Langkawi, saya tinggal di atas bot sewa, di mana mereka menyediakan bot untuk disewa bagi orang yang ingin mengalami belayar.

Z: Adakah anda mempunyai pengalaman dalam belayar sebelum ini?

N: Tidak, dan sebenarnya, aku tinggal di perahu selama 2 minggu. Kapten bot dan pemiliknya mempunyai beberapa isu organisasi dan perlu memperbaharui lesennya jadi sebenarnya kami tidak belayar kami hanya kira-kira 1KM dari pantai dan kami membaiki dan menyelenggara bot. Ia agak bagus, tetapi malangnya tiada pelayaran sebenar.

N: Di Pulau Pinang, saya tinggal di Kuil Hare Krishna yang merupakan tempat yang sangat bagus dan orang yang sangat baik (kebanyakannya masyarakat India). Kebanyakan masa saya akan mencuci periuk, menyapu lantai dan sudah tentu, saya dapat melihat bagaimana kuil berfungsi dari dalam. Saya tinggal di kompleks kuil yang termasuk kuil itu sendiri, kerana tiada siapa yang tinggal di kuil. Terdapat beberapa bangunan di kompleks ini seperti dewan mesyuarat, dewan persidangan dan bilik darjah di mana mereka mengatur ajaran mereka. Kemudian ada sebuah bangunan khusus di mana semua Monks dan orang-orang yang bekerja di kuil tinggal.

Z: Bagaimana kau tahu tentang tempat ini?

N: Pada laman "Work Away". Semua tempat-tempat yang saya pergi Saya tahu dari Work Away. Saya telah melakukannya selama 4 tahun dan saya merasa sangat berguna. Mungkin mereka akan mengurangkan yuran tahunan saya untuk iklan ini.

Z: Oh, jadi begitulah cara kerjanya?

N: Tidak, itu adalah jenaka!

(Kedua-dua ketawa)

Z: Apakah persepsi anda tentang Malaysia sebelum anda datang ke sini?

N: Saya tidak mempunyai banyak persepsi, selain banyak perkara yang dibuat di Malaysia! Di Eropah, saya melihat ia seperti yang kedua kepada China. Perkara-perkara yang dibuat di Malaysia dianggap mempunyai kualiti yang baik di Eropah. Saya tahu Kuala Lumpur adalah sebuah bandar besar, itu sahaja yang saya tahu tentang Malaysia. Dalam pesawat, saya membaca tentang Malaysia, tetapi saya tidak banyak membaca kerana saya lebih suka mempunyai pengalaman dan tanggapan peribadi. Saya suka iklim di Malaysia; ia sangat hangat. Saya suka orang-orang di sini;mereka terbuka, ramah. Orang-orang di sini tersenyum kembali ketika Anda tersenyum pada mereka.

Z: Adakah anda melihat ini di kebanyakan negara yang anda pergi?

N: Ianya berbeza. Secara amnya di Utara, mereka lebih terpelihara, tetapi ia tidak bermakna mereka adalah orang jahat. Mereka tersenyum kurang, mereka sedikit lebih serius dan mungkin itulah bagaimana iklim mempengaruhi rakyat, watak mereka dan keperibadian mereka.

Z: Adakah sukar bagi anda untuk membiasakan diri dengan cuaca panas?

N: Tidak. Mungkin kerana saya melakukannya secara beransur-ansur kerana dua minggu pertama saya berada di sini berada di atas bot yang kira-kira 1KM dari pantai dan kami mempunyai angin sepanjang masa dikelilingi oleh laut yang menyegarkan, jadi tidak begitu panas di atas bot. Jadi saya tidak benar-benar merasa itu terlalu panas tapi hangat tentu saja.

Z: Apa-apa pengalaman Lucu / Pelik yang anda temui?

N: Tidak banyak sebenarnya, saya tidak mempunyai apa-apa masalah selama 3 bulan yang lalu saya telah berada di sini walaupun saya tidak mempunyai apa-apa perbezaan budaya yang serius. Apabila anda tidak kasar kepada rakyat, jangan salah laku dan semuanya akan ok. Anda memperlakukan orang dengan baik, orang akan memperlakukan Anda dengan baik, itulah bagaimana saya melihat. Rasa hormat, yang bekerja di mana-mana.

Z: Anda menyebut bahawa frasa pertama yang anda pelajari di Malaysia adalah penerbangan domestik dalam bahasa Melayu. Apakah satu frasa seterusnya yang telah anda pelajari?

N: Yang seterusnya adalah, saya bertanya kepada seorang lelaki di pesawat "bagaimana anda mengucapkan terima kasih di Malaysia?" Begitulah cara saya belajar "Terima Kasih". Kemudian saya mula belajar frasa asas tetapi malangnya, saya tidak boleh belajar banyak kerana semua orang akan cuba bercakap bahasa Inggeris dengan saya, jadi saya tidak mempunyai banyak peluang.

Z: Apa rasanya dalam sehari bekerja di kilang biji biji? Berjalan saya melalui proses

N: Biasanya saya akan bangun awal, kerana saya hanya digunakan untuk bangun awal sekitar jam 6 pagi, maka saya akan melakukan beberapa latihan fizikal, kadang-kadang sedikit yoga dan meditasi, kerana saya perlu membersihkan fikiran saya sebelum memulakan hari.

Z: Adakah projek yang anda lakukan di sini mengikut jadual?

N: Ya dan tidak, jika ada sesuatu yang Biji-biji perlu dilakukan, maka kita melakukannya. Seperti ketika Biji-biji ingin kita membuat pohon Natal, kita hanya berhenti melakukan segala sesuatu yang lain dan hanya mulai membuat pohon Natal ini. Jika tidak, kami akan cuba memperbaiki kemudahan, pembaikan kecil seperti menjadikan bumbung dan tangga lebih selamat. Kita melakukan apa yang kita bisa untuk membuat hidup kita lebih aman dan nyaman.

Z: Adakah terdapat sebarang alat atau mesin kegemaran?

N: Tidak benar-benar, dan saya hanya belajar untuk kimpalan, tetapi apa yang saya suka adalah pendekatan umum oleh Biji-biji di mana jika anda memerlukan beberapa kemahiran, anda hanya pergi dan belajar kemahiran, jadi ini sangat baik, dan kelebihan besar Biji-biji. Di sini anda boleh belajar apa sahaja kemahiran yang anda perlukan, anda mempunyai pengajar, alat dan peluang untuk mempelajarinya dengan selamat, dalam persekitaran yang selamat supaya anda tidak akan mendapat kecederaan atau mencederakan sesiapa sahaja yang sangat penting.

Z: Adakah terdapat mana-mana mesin yang anda ingin cuba gunakan?

N: Saya mahu sekurang-kurangnya mencuba dan kimpalan sesuatu, jadi saya belajar hari ini mungkin saya akan mempunyai lebih banyak peluang dalam beberapa hari ini semasa saya masih di sini. Juga, saya ingin belajar pemotongan gas dan kimpalan gas jadi mungkin akan ada kesempatan, atau mungkin tidak, jadi mungkin aku harus datang ke sini lagi. (Ketawa)

Z: Apakah bahagian terbaik bekerja di sini, apa yang menjadikan Biji-biji begitu istimewa?

N: Bahagian terbaik bekerja di sini di Biji-biji adalah suasana, persekitaran orang-orang di sini dicipta, jadi orang-orang adalah bahagian yang terbaik kerana, orang di sini tahu apa yang mereka mahu lakukan supaya mereka membuat anda berfikir tentang apa yang anda mahu lakukan. Ia adalah penting kerana ia membawa anda keluar dari rutin jadi bukan hanya hidup dan mengikuti aliran, anda mula berfikir "apa yang akan saya buat jika saya mempunyai peluang". Ini tidak boleh didapati di kepala anda kerana apabila anda berusia 5 tahun, anda mempunyai berjuta-juta idea tentang apa yang anda mahu membuat, tetapi sekarang anda perlu menghidupkan semula kanak-kanak itu sendiri untuk berfikir "jika saya seorang ahli silap mata apa yang akan saya buat".

Z: Saya suka apa yang anda katakan ketika kami berada dalam pertemuan bulanan minggu lalu, tentang menjadi seorang budak lelaki di kedai mainan.

N: Ya! Kerana kanak-kanak lelaki sering suka mesin creaking dan menjerit dan kimpalan hissing dan mesin jet air akan "woooo" semasa memotong, jadi ia benar-benar baik.

Z: Apakah ada kenangan lucu atau istimewa ketika Anda berada di Biji-biji?

N: Saya tidak tahu sama ada atau tidak ini dianggap lucu, ia seperti keadaan fikiran, di mana anda akan sentiasa berasa baik di sini, kerana ini adalah tempat di mana mimpi menjadi kenyataan dan anda hanya mempunyai satu impian selepas yang lain dan semua orang seolah-olah sentiasa dalam mood yang baik di sini kerana mereka melakukan apa yang mereka mahu lakukan.

Z: Apakah cabaran terbesar yang anda hadapi setakat ini bekerja di sini?

N: Cabaran terbesar adalah untuk memahami apa yang saya mahu lakukan. Saya tidak mengharapkan ini, yang tidak biasa di tempat Work Away, orang-orang sudah tahu apa yang mereka inginkan dan akan memberitahu Anda apa yang harus dilakukan. Apabila saya datang ke sini ia hanya seperti membuat apa sahaja yang anda fikir adalah baik. Minggu pertama saya menghabiskan membantu orang dengan proyek mereka, membuat tempat itu bersih dan jelas. Saya tidak mahu membazirkan sumber yang melakukan perkara yang tidak perlu. Jika saya ingin membuat sesuatu ia harus menjadi sesuatu yang Biji-biji perlukan, dan untuk mengetahui apa biji-biji memerlukan anda perlu memahami apa yang sedang berlaku terlebih dahulu. Jadi minggu pertama saya hanya melihat-lihat dan mendapati bahawa terdapat tangga yang tidak selamat, bumbung. Jadi pertama saya memutuskan untuk membuat tangga yang lebih aman. Kemudian kami fikir kita boleh menggunakan beberapa peralatan senaman supaya kami meletakkan bar tarik di sana dan bar selari di mana anda boleh melakukan beberapa latihan kecil. Sekarang teman saya melukisnya bagus dan terang. Kemudian kami mendapati bahawa dapur mungkin memerlukan sedikit peningkatan. Lagipun kita berfikir bahawa kita boleh memperbaiki bumbung dan membuat seperti lounge di mana orang boleh tinggal dan mempunyai parti dan hanya datang untuk melepak, bercakap dan bersosial. Itulah bagaimana ia pergi ke sini, langkah demi langkah dan satu perkara mengikuti yang lain.

Z: Adakah sukar bagi anda untuk mencari apa yang anda mahu lakukan di sini?

N: Tidak sekarang, tetapi ya anda memerlukan sedikit masa untuk memahami apa yang sedang berlaku, untuk melihat sekeliling dan melihat apa yang orang lakukan dan proses dan apa yang boleh diperbaiki dalam kemudahan. Dan apabila anda memahami tempat itu, sangat mudah untuk mengetahui apa yang perlu anda lakukan kerana anda dapat melihat apa yang orang perlukan dan sebagainya.

Z: Adakah terdapat sebarang projek akan datang atau sedang anda ingin kongsi?

N: Ya, sudah tentu, kami berharap bahawa apabila saya pergi, kerja-kerja di atas bumbung akan diteruskan di mana kita akan menanam beberapa tumbuhan yang akan tumbuh diharapkan beberapa bunga untuk membuat tempat itu kelihatan bagus dan bau yang baik dan beberapa buah beri supaya ia boleh dimakan apabila kita menghabiskan masa di sana. Kami memerlukan beberapa perabot, beberapa meja untuk bumbung, untuk beberapa parti atau untuk bersos petang, di mana sukarelawan atau lelaki dari Biji-biji untuk berehat. Kita juga perlu memperbaiki dapur sedikit kerana sekarang ia kecil dan memasang beberapa rak dan almari, perlu membaiki sistem air dan kita perlu membaiki tandas di sini yang tidak begitu mudah. Kemudian kita perlu mendapatkan beberapa pencahayaan yang lebih baik untuk pejabat dan melakukan beberapa pengaturan kerana sekarang ia tidak begitu selesa untuk bekerja sekarang. Terdapat banyak perkara yang boleh diperbaiki di sini, ia adalah tempat yang bagus tetapi ia boleh menjadi lebih baik!

Z: Satu bulan adalah tempoh masa yang agak singkat untuk semua projek-projek ini.

N: Ya dan tidak, sebenarnya apabila anda tahu apa yang perlu dilakukan anda boleh melakukan banyak perkara. Ia hanya bahawa mungkin anda memerlukan sedikit masa untuk memahami bagaimana perkara-perkara bekerja di sini. Mungkin tempat ini memerlukan pengurus yang akan menetapkan arah apa yang perlu dilakukan dan menetapkan keutamaan. Tetapi kemudian ia akan berbeza di sini kerana sekarang terdapat kebebasan yang lengkap dan saya tidak pasti jika itu yang Biji-biji mahu.

Z: Di manakah destinasi anda yang seterusnya?

N: New Zealand, bulan pertama saya akan tinggal di kuil Yoga. Ada sebuah kuil yang didedikasikan untuk Yoga, dekat Auckland. Menurut Work Away mereka memiliki tempat yang cukup bagus dekat laut. Apabila saya menghubungi mereka mereka berkata bahawa mereka memerlukan bantuan dengan memotong pokok-pokok lama dan menanam pokok-pokok baru jadi saya fikir saya akan menghabiskan bulan yang baik dengan gergaji dan melakukan Yoga pada masa yang sama. Jadi saya sangat bersemangat tentang hal ini dan saya pikir saya akan menikmatinya. Sebenarnya, selepas itu, saya tidak tahu di mana saya akan pergi tetapi rancangan itu adalah untuk menghabiskan satu bulan di Auckland, dan kemudian pergi ke selatan tinggal di beberapa tempat kemudian kembali ke utara ke Auckland kerana saya meninggalkan dari Auckland.

Z: Berapa lamakah tempoh perancangan untuk melakukan perjalanan?

N: Saya tidak tahu, selagi saya mempunyai kesihatan dan wang saya, tetapi sebenarnya saya tidak mempunyai apa-apa wang, saya cuba untuk mendapatkan wang di sepanjang jalan dan saya bekerja melalui internet, saya mendapat sedikit wang sepanjang masa, kita akan melihat, terutamanya ia adalah kesihatan saya adalah had, tetapi saya tahu pasti, dalam 2 tahun yang 2019, saya perlu berada di Estonia kerana pasport saya akan tamat tempoh pada masa itu. Jadi setidaknya satu tahun setengah lagi.

Z: Adakah anda akan melancong di sekitar Asia?

N: Saya tidak tahu, saya akan melihat, saya cuba untuk tidak melihat jauh ke hadapan kerana rancangan hampir tidak pernah dipenuhi.

Z: Bagaimana anda membuat keputusan di mana anda mahu pergi?

N: Melalui Work Away, dan saya hanya akan memeriksa di mana saya pergi dari mana saya adalah harga yang murah dan mempunyai Visa percuma.

Z: Apa-apa sahaja yang anda mahu beritahu rakyat dan Biji-biji.

N: Jika ia adalah tempat saya, saya akan mengatur Biji-biji sedikit berbeza, tetapi ia adalah syarikat anda, jadi melakukannya dengan cara anda.

Z: Itu adalah mengenainya, terima kasih, dan nasib baik dalam perjalanan anda.

N: Terima kasih banyak-banyak.